pondelok 10. júna 2019

Jahodový lekvár


Minulý rok som prvý krát v živote robil svoj vlastný lekvár. U nás ho okrem babky nikto už nerobil. Ako mnohí, aj ja som zatúžil po návrate ku koreňom. Išli sme na samozber, nazbierali 5 kíl jahôd a môj experiment bol na svete. Lekvár bol skutočne fantastický a mal obrovský úspech. Preto sme museli ísť nazbierať jahody aj tento rok. A dvojnásobnú dávku. My sme boli v Rajke.

Tento recept je veľmi jednoduchý a nepoužíva umelo pridaný pektín ani želírovací cukor. Jediné zahustenie vznikne vyvarením časti vody a z prirodzeného pektínu z citrónov.

Na 3 poháre lekváru potrebujeme:

  • 1kg jahôd
  • 500g kryštálového cukru
  • 50ml citrónovej šťavy (asi z 2 citrónov)
  • voliteľné - štipka soli, vanilkový lusk 

Postup:

Postup je skutočne jednoduchý. Jahody rozpučíme, alebo rozmixujeme v mixéri na kašu. Kašu privedieme do varu a z vrchu odoberieme penu. Varíme 10 minút a opakovane odoberáme penu. Pridáme cukor a citrónovú šťavu. Miešame pokiaľ sa cukor nerozpustí. Lekvár necháme vrieť ďalších 25-30 minút. Pri lekváre treba stáť, aby nevykypel a odoberať penu.

Lekvár nalejeme do prevarených nádob, zaviečkujeme a otočíme hore dnom. Na druhý deň už môžete lekvár konzumovať. 

Som minimalista a snažím sa nekomplikovať veci. Ak tento návod dodržíte, netreba kontrolovať hustotu lekváru na chladnom tanieriku. Taktiež netreba lekvár sterilizovať. Bez problémov vydrží jeden rok. A keď ho vyskúšate, aj tak vám vydrží ledva pár mesiacov. Ak máte radšej hustejší lekvár, varte ho pokojne aj 45-60 minút a dajte viac citrónovej šťavy. Ja ho mám rád redší.

UPDATE jún 2019
Recept na jahodový lekvár máme na blogu už zopár rokov, ale tentokrát sme k nemu spravili aj video a jahôdky boli už z našej úrody 🍓




3 komentáre:

  1. ja skúsim ríbezľový tento rok, snáď sa podarí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pochutíme si najmä v zimných mesiacoch:-), aj mňa priviedol samozber k vareniu lekváru...aj marhuľového, bazovo-jablkového...niet nad domácu produkciu:-) občas si kúpim, ale len z domácej výroby, aj keď aj tam treba rozlišovať, často sa pridáva chémia:-)

    OdpovedaťOdstrániť